Feb 9, 2009

The Best of 2008 .

2008 - Dah dua bulan yang lalu kita tinggalkan . Tapi xbermakna perkara yang terjadi sudah dilupakan . Bagi aku , 2008 banyak cerita best and yang xbest jugak . Biasala lumrah kehidupan . Hidup bagaikan sebuah roda . Sekejap di atas dan sekejap di bawah . Disebabkan aku baru berjinak-jinak dalam blog ni, jadi x salah rasenya kalo aku flashback semula tahun 2008 kan . Hihi .

Januari

Aku rasa dalam banyak-banyak tahun , aku akan ingat tarikh 16/1/08 - Rabu. Sebab ape? Haha . Sebab aku dirampok (rompak adalah bahasa sebenar) . Bila fikirkan balik , maybe ada hikmah disebalik kejadian tu . Aku redha , Allah S.W.T itu Maha Berkuasa . Waktu kejadian tu , aku dan housemate (Anne dan Muna) tiada dirumah - ke kelas investment tapi ditunda dan kami breakfast di mamak KMS . Ahhh malas nak cerita secara detail . Cukuplaa sekadar itu saja . Yang paling x bestnya , barang-barang yang dicuri bukan bernilai sekeping roti canai tapi ribuan $$$ . Barang yang dicuri milik aku , honeydew ku dan Anne . (Rasenya dah dijual kot).

Bulan januari ni jugak merupakan sem baru bagi tahun 3 sem 2 . Start sem ni dah kena buat thesis . Owhhhh sangat tekanan masa ni . Sebab , aku kehilangan laptop dan menyukarkan aku untuk membuat proposal dan sebagainya . Ahhh tekanan demi tekanan aku lalui . Tapi housemate ku x pernah jemu-jemu membantu . Begitu juga dengan honeydew ku yang sorang tu .




Febuari

Owhhh start bulan ni dah been busy . Banyak benda kene buat . Seingat aku , time ni kene settle tempat intern , start buat thesis , and what else kan ? mestilah assigment yang bertimbun-timbun . Haa pasal tempat intern ni , aku adalah antara orang terawal yang dapat di accepted . Aku dapat intern kat IPC Property Island Sdn. Bhd. (intern - end of april till july).

If i'm not mistaken laa kan . Aku ade academic trip to KL (2 hari 1 malam- 13 feb till 14 feb) . Apa yang menariknya , seronok jenjalan . Tapi ceramah hampeh dengar xdengar je kot . Yang paling bestnye , kitaorang dijamu makanan yang sedap-sedap . X payah bawak duet pun x pe . Saving ~ Tempat yang dilawati - ARB , Sunway Berhad , ISM and Sunway Pyramid . Haha .


Yeay , genap sebulan laptop dicuri , mak aku membelikan laptop yang baru . Bukan ape , actually laptop ni mudah nak bawak ke mane-mane . Lagipun laptop dah murah dah . (Terima kasih emak~).


Mac

Busy yang melampaui batas . There are many things to do . Especially thesis and assigment . Banyak pulak assigment yang lecturer bagi . Hummm . Apa yang menarik buat assigment ni ;
1. Semua berebut-rebut nak buat kumpulan sendiri(especially orang yang pandai - sebab x nak group dengan
kitaorang . Haha .)
2. Pasti ada adengan gado . Biasenya perempuan dengan perempuan laa . Mane x nya , perempuan kan rajin ,
so si lelaki ambil kesempatan . Tapi x semua si lelaki begitu . Haa , ada jugak si perempuan macam si lelaki .
Buat keje hentam semberono . Aku penah jugak meng"sound" orang yang buat kerje x betul . Hahahaha .
3. Sudah tentu group orang yang pandai dapat markah serta pujian yang memberangsangkan . Haha .



April

Bulan ni lagi laa busy . Waaa final exam~ Kena struggle . Sebab dah tinggal 2 sem je nak belajar . Pasni dah x belajar lagi . Seperti biasa , setiap kali exam , aku jadi pembekal nota pada budak lelaki kelas aku . Tapi yang bersungguh nak nota semestinya Abg Hadi kita . Apa-apa pun aku seronok sebab at least aku kongsi sama-sama dengan diorang . Haha . Berjaya sama-sama , x dapat jawab pun sama-sama jugak .

Ok , dah habis exam . Semua orang berpusu-pusu dan tergopoh-gapah nak balik kampung or bandar secepat yang mungkin . Sebabnya , start 28 april sampai 5 julai dah intern . Seperti yang dah diberitahu tadi , aku dapat intern kat IPC . Owhhh masa first day , honeydew menghantar ku . Huhu . Biaselaa , peneman setia ke mana saja . Aku sampai jam 8 kot . Sebab aku x tahu IPC bukak pukul berapa . Rupa-rupanya pukul 9 start operasi . So , sementara menunggu aku dan honeydew pergi breakfast di hadapan IPC . Dalam jam 845 aku pergi di depan IPC . Owhhhh alangkah terkejutnya bila aku nampak senior di situ . Pada mulanya aku x berapa pasti . Tapi setelah mengingat semula . Memang betul itu Aho .

Mei

Owhhhh bulan ber'intern' di IPC . X de bende yang menarik kecuali cuti pada hujung minggu atau cuti umum . Kerja ku di IPC x de laa sesusah mana pun . Berlatih sebagai seorang valuer . Itu saja . Kebetulan masa aku intern di situ , kes x banyak sangat . So aku relax jugak laa .( Mana x nye , aku boleh berchatting semasa bekerja . Dan rakan chatting ku itu biasanya Chuck dan Sue . Haha ). Walaupun begitu , aku masih mempunyai kerja yang harus dilakukan - menolong Cik Abby (bukan nama sebenar) membuat kerja binding dan register kes yang baru . Nampak macam mudah tetapi tidak ~ Sebabnya , aku pernah tersalah binding dan menyebabkan Cik Abby (bukan nama sebenar) di marihi oleh orang atasan . Tapi Cik Abby (bukan nama sebenar) cool saja . Hehe .

Jun

Bulan ni juga , aku masih ber'intern' . Agak busy di office . Sebab banyak jugak kes yang masuk . Haa bulan ni jugak , boss aku pergi Makkah . So , walaupun busy dengan kerja , kami di office bersuka ria dengan menonton Ezora di www.tv3.com.my . Al-maklumlah kadang-kadang balik kerja dah ketinggalan so dengan ketiadaan boss maka aktiviti ini dijalankan secara berjemaah bersama Cik Abby (bukan nama sebenar) dan Kak Dolly (bukan nama sebenar) .

Masa intern , honeydew ku ambil short sem di Parit Raja . So aktiviti keluar bersama-sama terbatas . Tapi die selalu balek JB . Jadi boleh laa berjumpa-jumpa . (Aku bertuah dapat dia . Thanks ALLAH S.w.t)

Julai

Owhhh julai datang kembali . Aku suke bulan julai ni . Sebab ade dua tarikh bersejarah dalam bulan ni . Hihi . Aku cerita dulu apa yang berlaku ye . Bila dah sampai bulan julai maknanya dah habis intern dan sem baru pun bermula . Waaaa sem terakhir aku di U . Macam x caye je dah almost 4th year belajar . Nampak sangat aku ni tekun belajar . Bagi aku laa kan , belajar memang seronok . Sebabnya , banyak bende kita x perlu fikirkan melaenkan belajar dan terus belajar . Contohnya , duet . Duet sentiase ade . Huhu . Aku tengok student sekarang memang kaya raya . Tapi aku x laa camtue . Mana x nya , hp canggih-canggih . Kalau x de 3G memang x sah . Huh . Dunia dah maju dah sekarang . (Aku pakai hp ade kamera 2mpx je , itupun casing dah rongak-rongak . X mampu nak beli baru).

Jeng jeng jeng ada orang buat surprise kat aku . Siapa lagi kalau bukan honeydew ku . X sangka sangat-sangat . Sebab aku kenal die macamne . Hihi . Thanx sayang for the surprise birthday and anniversary kita yang ke-3 . Pandai sayang plan untuk orang . Hihi . Love u so much sayang . Hummm tahun ke-4 masih ade ke x ek? Ahhh mesti ade . Sempena hari bersejarah yang jatuh pada 21 julai tu . Aku dapat hadiah dua tau dari die . Every year pun macamtue . Kali ni, dapat wallet dengan handbag . So sweet . Malunyerrr aku mase tuh~ Speechless . Pada kawan-kawan honeydew ku dan housemate ku, thanx for the surprise . (Saket kaki aku tersepak batu kat Dataran BP ).

Ogos

Thesis kene siapkan . Untuk sem ni dah kene distribute questionnaire . Hummm . Agak sukar sebenarnya . Semua orang pun stress . Tambah plak assigment yang datang secara berlumba-lumba . Haha . Tapi submit semua sebelum final exam . Dan yang bestnya , memang x kan buat dalam mase terdekat . Huhu . Thesis lagi penting . Haha . Supervisor aku , Puan Burhaida . Aku suka dia . Even dalam kelas garang . Haha . Cuma syarat dia , datang bilik dia mesti ada something . Jangan datang dengan tangan yang kosong . Tapi aku seronok dengan dia . Sebab kaki bual jugak . Lagipun umur x de laa jauh sangat jaraknya . Untuk thesis aku ni , aku dapat pertolongan dari uncle ku . Huhu . Senang sikit distribute questionnaire . Thanx Cik Rin .

Bulan ni semua orang bertungkus lumus puasa sebab bulan September dah puasa . Haha . Aku dengan Muna laa yang bertungkus lumus berpuasa . Huhu . Kan Muna kan? Anne selalu dah habis ganti .

September

"Bulan Ramadhan bulan yang mulia" .

Seminggu sebelum puasa , pakcik aku meninggal dunia disebabkan saket paru-paru berair (puncanya : tabiat merokok . Honeydew ku pun perokok . Aku berharap sangat die boleh kurangkan) . Peninggalan arwah pakcik ku ini sungguh sedih sebab tahun sebelumnya (pada masa yang sama iaitu seminggu sebelum semua umat islam menyambut bulan ramadhan) , abang saudara ku iaitu anak kepada pakcik ku yang meniggal dunia . Aku mendapat khabar pemergian arwah dari emak . Mase tu jam 7.30 (x silap aku laa) . Then aku terus memberitahu honeydew ku . Aku pergi menziarah bersama dia . Setibanya di sana , ramai sangat orang yang datang melawat . Sebab arwah pakcik aku seorang ketua kampung di situ . Tapi dalam keramaian itu, aku masih x nampak Dayah . Kesian die , belajar kat Kedah . Dan seingat aku , die baru je balek ke Kedah dan x sempat rehat sepenuhnya dah dapat berita sedih . Semoga arwah pakcik ku Albian dan abang saudara ku , Taufiq dicucuri rahmat . Pemergian mereka sangat menyedihkan .

Ok , cerita berbuka puasa . Aku dengan Muna kunun-kunun nak berjimat cermat . Kitaorang kene bawak rm5 je pergi ke bazaar . X boleh lebih . Huhu . Sebab aku dengan die suke membazir . Makanan yang selalu menjadi favourite , Laksa Penang rm1 , taufu faa , dan air buah-buahan kedai brother-brother . Lepas buka puasa semua jadi ular sawa . Tapi xbermakna x sembahyang maghrib . Huhu .

Pada penghujung bulan puasa , ada lecturer ajak datang buka puasa . Siapa lagi kalo bukan En. Najib . Menu memang best gile . Budak laki entah berape round tambah aku pun x pasti . Lepas tu , aku , Muna , Anne dan Aina mengahala ke jalan yang benar . Haha . Actually diorang ni nak membeli belah kuih raya kat kedai aku . Then macam-macam planning jadinya . Yang bestnya , siap buat peta arah ke mana nak tuju dahulu . Aku janji dengan honeydew ku untuk keluar bersama-sama dengan kitaorang . Kebetulan dia balik JB . Cantik sangat laa tuh . Maka aktiviti pun bermula . Malam tu g Diva . Haha . Bulan puasa bersosial . Ramai yang ade . Apis pun ada . Dan xlupe juga , Aie . Haha . Lepas tu lepak SS sampai jam 3am .

Kalau dah puasa , maknanya lepas tu raya pulak la kan . Haa , baju raya aku ade 4 pasang . Ade yang beli siap dan tempah pada makcik aku . Sebelum balik raya , aku teman honeydew ku beli baju melayu . Aku cakap aku ade baju kuning . Then dia pun beli baju kuning . Huhu . Tapi lari sket laa warnanya . Kunun nak sedondon . Huhu . Padahal raya x same pun . Mase terlalu singkat .

Oktober

Selamat Hari Raya~ Best dapat duet raya . Huhu . Beraya kat kampung selama 5hari di Kluang dan Pontian . Kalau raya ni , aktiviti makan-makan , beraya dan main mercun dah tradisi dah . Cume semakin dah besar ni , aku dah malas nak ikut pergi beraya . Haha . X tau laa kenapa . Banyak baju raya tapi x gune . Huhu .

Jeng . Jeng . Jeng . Surprise party kembali lagi . Kali ni , untuk honeydew ku . Auwwwww . Huhu . Hampir menjadi tapi ada kesilapan teknikal sedikit . Mesti dia terharu . Betul x sayang? Aku memberikannya sepasang kasut converse (beige) dan stokin converse . Aku bagi hadiah tu sebab kasutnya yang lama sudah bertukar warna . Aku sangat happy kerana sehingga hari ini , kasut tu masih dipakainya .

Viva !! Menakutkan . Kali ni , aku kene petang plak . Yang x bestnye kalau petang ni , makin berdebar-debar sebab membe lain dah lega . Pastue , lecturer dah penat . Possible die x paham memang sangat tinggi . Huhu . Panel aku plak orang-orang yang hebat dalam bahagian analisis . Scary sungguh~Tapi alhamdullilah Dr. Rozilah sukakan tajuk thesis aku . Yeay ~ Cume komen En Najib supaya aku menambahkan kaedah analisis . Huhu . Dah lega pasal thesis . Tinggal betulkan dan edit serta jilid .

Owhhh stresss~ Assigment kene submit end of this month . Haha . Semua buat last minit . Mata bengkak-bengkak x tidur . Sebab esok nak kene hantar , malam baru nak buat . (Pernah kene perli dengan budak pandai) . Huhu . Tapi seronok bila diingat kembali . Haha . Tidur secara bergilir-gilir .

November

Bulan ni semua orang jadi rajin sebab final exam . Haha . Seperti biasa , aku dan housemate jadi pembekal nota ringkas pada budak lelaki yang sangat rajin tuh . Apa yang menarik untuk final exam kali ni , subjek investment hancusss . Haha . Oleh kerana nota yang diberikan x lengkap , maka ramai laa pembaca nota tersebut x dapat jawab . Haha . Dan aku orang yang terawal keluar dari dewan peperiksaan . Yang best nya lagi , Puan Burhaida jaga kita orang masa tu . Dia senyum je semua orang keluar . What to do kan? Kalau duduk lama-lama pun bukannya boleh jawab sebab x baca langsung!!!!!

Ahhh sedih sangat-sangat . Sebab dah habis belajar . Selepas habis final exam , semua orang dah busy kemas barang dan jilid thesis . Huhu . Tapi aku balik JB dulu baru settle kan thesis dan kemas barang-barang . Sebab terpaksa menjaga kedai . Haha . Tapi masa tu , Puan Burhaida risau sebab aku masih x hantar thesis yang sudah berjilid . Huhu .

Haa sebelum berpisah dengan housemate , aku belanja makan di Johnny's BP . Huhu . Honeydew ku pun turut serta . Makan sampai perut meletup . Happy ~ Happy~ Kalau boleh aku nak undur masa tu semula .

Jeng . Jeng . Jeng . Surprise party muncul lagi . Kali ni , Muna pulak . Owhhh sungguh seronok . Mana x nye , ni kali terakhir sambut sama-sama (padahal sebelum ni x de surprise party pun) . Evebt manager nye ialah Adib (bukan nama sebenar). Huhu . Sangat sweet tengok kad ucapan dari Aie . Hahaha "You're my wonderful ....." malas nak tulis panjang-panjang . Haha .

Ok last sekali , pada 29 Nov , aku berpisah dengan Muna dan Anne . Urgghhhh sedih sangat . Sebab semakin hari semakin sayang . Huhu . Thanx to Muna and Anne yang selama ni bagi aku makan dengan cukupnya . (Tapi asal aku kurus ek?)

Disember

Bermula laa kehidupan baru . Tapi bukan laa duduk rumah baru . Pindah balik ke rumah ku syurga ku . Ahhhh malas kerja lagi . Aku memang dah set mind x nak keje lagi dalam bulan 12 . Huhu . Rest sepuas-puasnya~ Tapi honeydew ku dah bisinh suruh kerja . Ye laa die cakap , kalau x kerja x de duet . Huhu . Yang aku pulak , selagi mak aku sanggup bagi duet , selagi tu aku boleh relax .

Raya haji pulang ke kampung Pontian . Sebab ade korban dan akikah . Semua balik . Makanan bertemakan hari perayaan aidilfitri . Cuma pakaian je x de . Tapi mostly pakai jersey berwarna merah . Aku pun x paham kenape . Dah laa lembu tu marah nak turun dari lori , boleh pulak semua orang pakai warna merah . Sungguh ramai di rumah nenek dan atuk . Family Cik Mus datang . Meriah~ Sungguh meriah . Pada sebelah malam pulak , ada kenduri doa selamat . Honeydew ku datang ke kampung bersama Amrik . Tapi datang dah habis kenduri . Sebab mereka dari Rengit (rumah kekasih hati Amrik) .

Rasanya ini sahaja cerita sepanjang 2008 . Bagi aku semuanya kenangan . Kenangan yang x dapat dilupakan . Macam mane pulak ye dengan 2009?

2 comments:

muna said...

erin rindu kan, start dr kte mule knal. kte jd rapat lps ko nangis2 jmpe aku mse housemate ko buat surprise party. lps tu anne plak nangis2 sbb dwet kne curik. time tu ko ley lyn **** ngn anis kan. 4 d 1st time. haha sengal :P

kte boley close myb sbb kte kuat gosip. dgn kate lain ade chemistry la. hehe. kte suke mkn walopn msing2 bbeza saiz. kte suke nyanyi kuat2 dr dpn pc smpai la ke karoke jamban. kte suke shopping sakan especially ble msuk vincci bp mall mcm lah xde kdai lain. kte suke men masak2 anne jd ketua masak, ko potong sayur n buat air, ak bsuh pinggan n masak nasik. aina kdg2 dtg ble kte dah abes masak. haha :P kte suke study n buat kje last minit kol 3 4 pagi (atau lebih) smbil mkn beger. anne salu takot2kan kte ble tgk cte kekasihku seru. haha.

haih nk cte sume xley, kne buat blog cmni. rindu sume tu kan. haha pe2 pn ko ngn anne mmg the best housemate everrrr lah! sayang sgt. muah!

Erin said...

Tu laa . Seandainya masa boleh putar balik ke belakang , kan best . Aku takut nak mengahadapi hari-hari seterusnya yang kita x tahu apa akan jadi . Bagi aku tahun 2008 , tahun paling bermakna walaupun aku dirompak .